Bøger til anmeldelse

Mediers kultursider og -programmer, myldrer med bøger, anmeldelser og litteratur, og det er skønt. Nogle gange bliver det lidt langhåret, og man kan få den tanke, at litteratur i almindelighed, og det at have en mening om den i særdeleshed, er forbeholdt en elite af professionelle smagsdommere. Men i sidste ende, er det almindelige hr. og fru. Jensen'er der skal købe bøgerne, og dermed sikre forlag og forfatteres overlevelse. I min optik er smagsdommeriet underholdende, og jeg nyder at følge med, men det der betyder noget for mig i forhold til at vælge hvilke bøger jeg skal læse, er hvad andre almindelige lystlæsere som jeg, tænker. Det er dem jeg deler forudsætninger med, og derfor også dem jeg bedst kan forholde mig til.

Jeg bliver af og til kontaktet af forlag og forfattere, der spørger om jeg vil anmelde en bog for dem. Så længe der er tale om skønlitteratur, stiller jeg mig gerne til rådighed. Jeg forbeholder mig ret til at sige nej tak til tilbudte bøger, hvis jeg ikke tror at jeg kan give dem en retfærdig anmeldelse. F.eks. læser jeg ikke børne-/ungdomsbøger, fantasy, horror og erotik. Ikke fordi jeg har noget imod genrerne som sådan, men det er ikke der min interesse ligger, og en anmeldelse vil derfor blive givet på et forkert grundlag - og det kan hverken bogen, forfatteren eller forlaget være tjent med.

Papirbøger foretrækkes, og prioriteres over e-bøger.

Anmeldereksemplarer der fremsendes uopfordret, vil som udgangspunkt blive læst og anmeldt, men da der nogle gange kan være tryk på, vil uopfordrede bøger i sådanne perioder ryge om bag i køen.

"Prisen" for en anmeldelse er, at jeg må beholde bogen efter endt læsning.

Jeg elsker at læse, og glæder mig over enhver bog jeg får lov at stifte bekendtskab med, men jeg kan lige så godt sige det som det er. Jeg er hudløst ærlig, når jeg anmelder bøger. Hvis jeg er vild med en bog, pladrer jeg min hjemmeside til med lovprisninger af værket. Hvis jeg ikke bryder mig om bogen, siger jeg også det - og begrunder naturligvis hvorfor. Når det er nødvendigt at nævne det, er det fordi jeg desværre har oplevet, at nogle troede de kunne "købe" en god anmeldelse ved at give mig en bog. Hvis jeg skal bevare min troværdighed og hvis denne hjemmeside skal være noget værd, kan det naturligvis ikke fungere sådan.

Mine anmeldelser offentliggøres her på hjemmsiden, samt på:

Bibliotek.dk
Bogrummet
Facebook
Goodreads
Twitter

Der er ca. 5 - 600 visninger af mine anmeldelser om ugen her på www.bforbog.dk (danske brugere) - et tal der stiger stille og roligt. Hvor meget anmeldelserne vises de andre steder, ved jeg ikke - bortset fra at mine anmeldelser på Bogrummets gamle hjemmeside (der lukkede i juni 2015), er blevet vist over 165.000 gange.

Forfattere og forlag der har lyst til at kaste en eller flere bøger i min retning, er meget velkommen til at kontakte mig.

Se også Sådan anmelder jeg.