Bøger til anmeldelse

På grund af nogle meget firkantede regler i markedsføringsloven, indgår jeg ikke forhåndsaftaler om anmeldelser af bøger. Hvis jeg gør det, er jeg forpligtet til at markere anmeldelsen som "REKLAME". Selv om det naturligvis ikke er en reklame (og da slet ikke hvis jeg ender med at give bogen en enkelt stjerne), er lovgivningen heller ikke på dette punkt helt i trit med virkeligheden.

Hvis forlag eller forfattere ønsker at jeg skal stifte bekendtskab en bog, kan den sendes til:

"B" for bog
Vejlevej 139
7140 Stouby

Så anmelder jeg den måske, og måske gør jeg ikke. Men på forhånd at lave en aftale om anmeldelse af en bestemt bog, er ikke muligt. Jeg ønsker ikke at hjemmesidens læsere skal få det indtryk at mine anmeldelser er "købte". Derfor vil jeg ikke sætte mig selv i en situation hvor jeg er tvunget til at markere en anmeldelse som "REKLAME" - ligesom jeg ikke vil sætte mig selv i en situation hvor jeg risikerer politianmeldelse for at overtræde reglerne. Jeg læser og anmelder bøger fordi jeg synes det er sjovt, men hvis lovgivningen ønsker at forhindre sjov, så må man jo indrette sig.

Inden du sender en bog til mig, vil jeg gøre opmærksom på at jeg ikke læser børne-/ungdomsbøger, fantasy, horror og erotik. Ikke fordi jeg har noget imod genrerne som sådan, men det er ikke der min interesse ligger.

Papirbøger foretrækkes, og prioriteres over e- og lydbøger.

Jeg elsker at læse, og glæder mig over enhver bog jeg får lov at stifte bekendtskab med, men jeg kan lige så godt sige det som det er. Jeg er hudløst ærlig, når jeg anmelder bøger. Hvis jeg er vild med en bog, pladrer jeg min hjemmeside til med lovprisninger af værket. Hvis jeg ikke bryder mig om bogen, siger jeg også det - og begrunder naturligvis hvorfor. Når det er nødvendigt at nævne det, er det fordi jeg desværre har oplevet, at nogle troede de kunne "købe" en god anmeldelse ved at give mig en bog. Hvis jeg skal bevare min troværdighed og hvis denne hjemmeside skal være noget værd, kan det naturligvis ikke fungere sådan.

Mine anmeldelser offentliggøres her på hjemmsiden, samt på:

Bogrummet
Saxo
Goodreads
Facebook
Twitter

Der er i gennemsnit ca. 1.500 visninger af mine anmeldelser om ugen her på www.bforbog.dk (danske brugere). En anmeldelse får typisk 4-700 visninger. Når forlag og/eller forfatter deler en anmeldelse på div. sociale medier, vises den op til 2.000 gange.

Se også Sådan anmelder jeg.